donderdag 12 januari 2012

Dag 6: donderdag 12 januari 2012: Meet & Greet with Dolphin Trainer!

Vandaag was de grote dag waar ik en volgens mij ook een aantal volgers van dit blog naar uit hebben gekeken… De dag begon met een stralende zon om 7 uur in de morgen. Ik stap meteen onder de douche en kleed mij aan om richting Clearwater Beach te rijden. Eerst haal ik nog even de container van de buurman binnen anders heeft die weer een prent, kosten zijn dan weer ruim $7,-

Dat komt wel vaker voor omdat niet iedereen (gasten/huurders van Villa’s hier) weet dat de container de dag van te voren in de avond aan de weg mag worden gezet, heel vroeg komt de ophaaldienst al langs, om 7 uur ongeveer en op die ophaaldag MOET hij weer binnen gehaald worden. Blijft hij aan de weg staat zit er een boete bij. Maar goed dat willen jullie niet weten natuurlijk, waar ga ik naar toe vandaag, dat is de vraag!!
Naar het Clearwater Marine Aquarium.
Dat kun je vergelijken met Zeehondenopvang Pieterburen van Lenie van ’t Hart, alleen dan in Clearwater Beach en mede gericht op dolfijnen. Ik heb een afspraak met het hoofd training/revalidatie en begeleiding van de dolfijnen.
Nu vraagt iedereen zich af, hoe komt hij daar nu weer mee in contact. Korte uitleg is op zijn plaats. In april 2011 bezocht ik met een goede vriend Discovery Cove in Orlando. Wij gingen die dag daar zwemmen met de dolfijnen en stonden toevallig te kijken bij andere mensen die met hun gezin en de dolfijnen aan het zwemmen waren. Op een gegeven moment zag ik dat een man stond te worstelen met zijn fototoestel, het niet meer deed. Ik bood aan om wat plaatjes te schieten van hem, zijn twee zoontjes en zijn vrouw. Oh, graag! Ik stuur ze dan wel op per mail.
We wisselen kaartjes uit en raken aan de praat. Wat blijkt zijn vrouw werkte als trainer bij Discovery Cove en dit was haar laatste werkzame dag daar. Ze wonen namelijk in Clearwater Beach en kon daar aan het werk als trainer van Winter, want dat was een gevonden dolfijn zonder (staart)vin. Ze gingen het verhaal verfilmen en zij kon daar als hoofd training beginnen. Vlak bij huis. Oh, leuk….
Bij thuiskomst in Nederland brand ik de foto’s op een CD (65 stuks J) en stuur ze naar hun huisadres. Maanden later, midden in de zomer krijg ik nog een leuke reactie op de foto’s die ik per CD had opgestuurd. Ze waren mijn kaartje kwijt geraakt maar gelukkig hadden ze die weer gevonden. Een hartelijk dank per mail mag ik ontvangen en krijg een uitnodiging om eens bij zijn vrouw te komen kijken in het Claerwater Marine Aquarium. Nou dat is niet tegen dovemansoren gezegd, dus vandaag was het zover, op naar Clearwater Beach!
Na een rit van 1h45 rijden kwam ik even voor tienen aan bij het Aquarium Marine, ik liep naar de kassa en vertelde dat ik een afspraak had met Carrie, oh, klopt ik weet er van…je komt helemaal uit Nederland hè? Ja, zeg ik glimlachend…
Ik loop door en overal gaan de deuren voor mij open, gelukkig ben ik iemand die recht op het doel afgaat en zeg iedereen die ik tegenkom goedemorgen als of ik hier dagelijks loop. Ik loop naar boven en zie de grote bassins waar de dolfijnen in rondzwemmen om te revalideren totdat ze weer terug kunnen naar zee.
Ik zie een aantal mensen lopen, een groep bij elkaar met een camera ploeg, ik loop die richting op en zie Cammie staan praten met een na later bleek producer van ABC. Ik wacht op gepaste afstand even totdat ze klaar is, maar ze ziet mij staan en verontschuldigd zich bij de producer en komt op mij af lopen.  
Wat leuk om je weer te zien, hoe is het met je? Je komt op een leuk moment, we maken vandaag opname voor Extreme Home Makeover, het gezin is vanmorgen bij ons te gast, loop je mee? Uiteraard…. Cammie is al ruim twaalf jaar dolfijnen trainer, eerst één jaar op Hawaii, daarna ruim 10 jaar bij Discovery Cove en nu ruim een jaar hoofd training bij Clearwater Beach Aquarium Marine.

Inmiddels sta ik tussen de opname crew en Cammie moet draaien met het gezin, ik neem wat foto’s en praat met de producer vrolijk in het rond…. Ze draaien bij Winter en Panama de dolfijnen, bij grote schildpadden en gaan buiten draaien bij de show van de dolfijnen.

Ik praat gezellig met iedereen en uiteindelijk vroeg de producer waar ik woon, in de buurt hier?? Nou ik kom uit Nederland, woon 20 km boven Amsterdam…. Oh, mijn god, ik dacht dat je hier ook werkte. Ik moet er smakelijk om lachen en vertel haar dat een goede vriendin hier één van de trainers is die ze nu filmen. Oh, geweldig, bla,bla,bla…
Ze vraagt mij wat ik in Florida doe en vertel haar over ons huisje, ohw… heb je een business kaart bij je? Ehh ja, hoezo? Nou wij hebben vaak een locatie nodig in en rondom de Disney Parken, als we dit soort uitzendingen maken. We wisselen kaartjes uit en ik zie het allemaal wel, ik kom tenslotte voor Cammie en haar werk.
Gelukkig zit het draaien er redelijk snel op en heb ik Cammie voor mij alleen,
ze vertelt mij het verhaal achter Winter en hoe hij zijn vin is kwijtgeraakt.
Indrukwekkend! Ik ga met haar mee achter de schermen en krijg een rondleiding in het gebouw. 
Er loopt vanuit de zee een rechtstreekse leiding naar het Aquarium zodat de dolfijnen en andere beesten exact hetzelfde water hebben als in de natuur.



Ze moeten tenslotte na revalidatie weer terug naar zee. Helaas is dat voor Winter niet weggelegd, die heeft geen staart meer waardoor ze in de vrije natuur niet zou overleven. Ze hebben zelfs een volledige prothese laten aanmeten zodat ze een ‘kunststaart’ heeft. Die heeft ze af en toe om en geniet zichtbaar volgens Cammie. De film heeft veel lof gekregen in Amerika en de bezoekers aantallen zijn met ruim 300% gestegen, ook een prettige bijkomstigheid want om de dieren goed te onderhouden en begeleiden is ook geld nodig, nietwaar? Ik mag nog even met ijsblokjes spelen om Winter te ‘trainen’,

ze is helemaal gek van ijsblokjes en op het moment dat ik ze op het raam doe blijft ze deze goed volgen, wow wat een beleving is dit zeg! Ik loop nog even met haar mee naar een grote schildpad die ze vanuit een observatie raam kunnen volgen.

Deze gaat over een paar weken weer terug naar zee, hij is voldoende opgeknapt van de visnetten waar hij in verstrikt zat. Ik mag nog even vrij rondlopen in het Aquarium en ze hoopt dat ik komende zomer terugkom met mijn gezin, ze gaat dan een lange “Meet & Greet” regelen voor mijn kids! Geweldig! Ik neem afscheid van Cammie, die moet weer aan het werk, ik krijg een ‘big hug’, een prachtige jas cadeau (van het Aquarium) voor alle moeite die ik voor haar en haar gezin heb gedaan, echt top! En ik ga nog even lekker op eigen gelegenheid rondkijken. Wat een fantastisch dag is dit, zo dichtbij bij de dolfijnen, geaaid, gevoeld, gespeeld, echt zo indrukwekkend. Ik kan iedereen aanraden om dit Clearwater Aquarium Marine te bezoeken, het is indrukwekkend en je krijgt er absoluut geen spijt van!!
Het is al ruim na één uur wanneer ik het Aquarium verlaat, ruim drie uur ben ik binnen geweest en ik moet zeggen, heb ook echt drie uur ontzettend genoten van alles! Ik besluit nog even lekker naar het strand te gaan, ik ben er nu toch en de zon is mijn vriend vandaag!
Ik rij naar het Hotel waar wij afgelopen zomer vier dagen hebben gezeten toen wij ook een paar dagen Clearwater Beach hadden gepland.


Rij de parkeerplaats op en loop naar de receptie, ik zie dat dezelfde receptioniste van afgelopen zomer er weer zit en er volgt een blik van herkenning. Gelukkig, ja ze wist het nog…. Ik vraag of ik mijn auto hier een paar uur mag parkeren om even lekker van het zonnetje te genieten op het strand, ja natuurlijk, je mag je hier ook omkleden hoor! Oh, fijn… ik doe mijn zwembroek aan en loop naar het strand, lekker rustig in vergelijking met afgelopen zomer J  
Ik ga precies tussen twee windschermen zitten waar niemand zit en rol mijn handdoek uit, heerlijk uit de wind en in het zonnetje… dat hou ik hier wel ff vol.


Na een uur of vier voel je dat het wat frisser gaat worden en besluit rond half vijf op te breken. Op naar de auto en lekker naar huis, nog steeds nagenietend van de ochtend. Onderweg rij ik rond Tampa de file in, het is een echte avondspits, tja dat kennen ze hier dus ook! Uiteindelijk ben ik even na zeven uur weer thuis, kleed mij om (had nog de zwembroek aan) en ga even lekker eten bij Wolfgang Puck in Downtown Disney. Weer een goede keuze, blijkt achteraf. Ik loop nog even gezellig rond in Disney en ga na deze fantastische dag weer huiswaarts… morgen nog even een klusdagje met Mike, gezellig!



12 opmerkingen:

  1. Tjee, waar al die toevallige ontmoetingen toe kunnen leiden zeg.
    Lijkt me idd heel leuk daar bij die dolfijnen in Clearwater.
    Have fun!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vooral na het zien van die film is dit wel leuk om te lezen en de foto's te zien. Mooie ervaring voor je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Disney heeft gelijk; it's a small world! Overal duiken vrienden op, over al is handel en als je geluk hebt, schijnt overal de zon wel. Tot een uur of vier zeker dan....;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeeeee Rem, nu ben ik pas echt jaloers hoor!!!

    Liefs van Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heeft even geduurd, maar ben weer helemaal bij met al je verhalen. Ik wist natuurlijk ook al redelijk wat, want we hebben flink zitten kletsen ;-) ! En woensdag toch zelfs nog regen in Orlando, ik had dat vermoeden al. Wij hebben richting Miami en kust geen regen meer gehad, maar Orlando moest 'huilen' om ons vertrek blijkbaar ;-) !

    En wat een geweldige ervaring Clearwater Marine Aquarium zeg !! Zoiets zal je niet snel vergeten. En dan ook nog opnames van Extreme Homemakeover, hoe is het mogelijk. Je trekt het allemaal aan volgens mij ;-) ! En dan van de zomer ook nog een keer, geweldig gewoon !

    Succes met klussen vandaag !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk zeg! En wat een prachtige foto's.
    Kan me voorstellen dat je ervan genoten hebt.
    Leuk ook dat je al die contacten overal opdoet, altijd handig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik moet eerst even melden dat ik wel vind dat je een "zware" klus week hebt hoor!;-)
    Maar wat heb je weer veel meegemaakt en geleerd, moet echt een super ervaring zijn geweest allemaal.
    Geniet nog maar even zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij willen van de zomer ook een overnachting doen in Clearwater. Ik kon niet goed lezen hoe het het hotel heet. Kan je mij dit even doorgeven. Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een gave ontmoeting zeg! Heel erg leuk allemaal.
    Hoe is Clearwater?? Wij zoeken nog een villa voor de 2e week.
    Goede terug reis.
    gr Miran

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank voor jullie leuke reactie's allemaal.
    @Marijke8: Pelican Pointe Resort in Clearwater Beach. Het is net opnieuw geschilderd, ziet er erg mooi uit nu!! Wij hebben het er fantastisch gehad.
    @Miran: ik heb een stapel folders voor jullie meegenomen, ik wist dat jullie nog een weekje naar Clearwater gaan, dus heb ik alle boekjes die ik daar kon vinden meegenomen. Ze komen spoedig jullie kant op!
    @Cindy, neem maar een tomtom van mij mee, die je wilt hebben was nog steeds uitverkocht! Komt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk dat je Winter bezocht hebt, een grote wens van onze zoon. Wij, vooral onze zoon, wilde er ook heel graag heen, maar het is ons helaas toen niet gelukt. We zetten het maar weer op het lijstje voor een volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb (al was het illegaal) de verfilming van het verhaal van dolfijn Winter al gezien, heel indrukwekkend! Zeker de moeite waard om een keer te kijken! Wij werden in oktober attent gemaakt op het verhaal en de verfilming door onze waitress bij Smokey Bones. Super gaaf dat je Winter in het echt hebt gezien, dat zou ik de volgende keer ook wel graag willen.
    Gr Lotte

    BeantwoordenVerwijderen